Meningokokken

Meningokokkenziekte is een zeer ernstige infectieziekte die veroorzaakt wordt door een bacterie, de meningokok. De infectie geeft een ernstig ziektebeeld zoals hersenvliesontsteking of een bloedvergiftiging, die zich snel kan ontwikkelen tot een shock waar veel mensen aan overlijden. Er zijn verschillende typen meningokokken. In Nederland worden mensen vooral ziek van de serogroepen B, C, W en Y. Vaccinatie tegen meningokokkenziekte serogroep C is in Nederland sinds 2002 opgenomen in het Rijksvaccinatieprogramma voor kinderen van 14 maanden.

Vanaf 2018 zal het huidige vaccinatieprogramma tegen meningokokken uitgebreid worden met vaccinatie tegen typen A, W en Y

Kinderen

• die in 2018 tussen 1 mei en 31 december 14 jaar worden, ontvangen vanaf half september een uitnodiging voor de vaccinatie
  • die in 2019 14 maanden of 14 jaar worden, ontvangen in 2019 een uitnodiging
  • geboren tussen 1 januari 2001 en 1 mei 2004 worden eveneens in 2019 uitgenodigd voor een vaccinatie
  • in andere leeftijdsgroepen dan hierboven vermeld, krijgen op dit moment geen uitnodiging voor een vaccinatie. Deze kinderen lopen heel weinig risico op de ziekte. Als ouders hun kind toch nu willen laten vaccineren, neemt u dan contact op met de huisarts of de GGC. De vaccinatie is dan niet gratis. Afhankelijk van uw zorgverzkeraar en zorgpakket kan de vaccinatie € 60 kosten. Sommige aanvullende verzekeringen vergoeden vaccinaties.

Informatie over Meningokokken vindt u hier
Informatie over vaccinaties in het algemeen vindt u hier